onsdag 15 april 2009

Litteraturbanken

Det har nu gått drygt en månad sedan jag började intressera mig för e-böcker och digitala bibliotek och jag har tvivelsutan lärt mig en hel del. Dock hade jag fram till idag helt missat Litteraturbanken, ett högstatusprojekt i sammanhanget. Om missen beror på mina tillkortakommanden eller på bristfällig pr-verksamhet från Litteraturbankens sida är en helt öppen fråga.

Så här börjar presentationen av Litteraturbanken:
"Litteraturbankens syfte är att vara en fri kulturhistorisk och litterär resurs för forskning, undervisning och folkbildning. Den är till för alla men i första hand tänkt för forskare, universitetsstuderande, gymnasister och litterärt allmänintresserade. Huvuduppgiften är att samla in, arkivera och publicera skönlitteratur och viktigare humaniora samt göra det möjligt för användare att arbeta med materialet."
Och så här slutar texten på förstasidan:
"Från 2006 har Svenska Akademien tagit ansvaret för verksamhetens ekonomi och Litteraturbanken har blivit en ideell förening. Medlemmar är Svenska Akademien, Kungl. biblioteket, Språkbanken vid Göteborgs universitet, Svenska Vitterhetssamfundet och Vitterhetsakademien."
Nu förstår ni nog varför Litteraturbanken kan beskrivas som ett 'högstatusprojekt'. I jämförelse med internationella digitaliseringsföretag kanske inte så imponerande än så länge, men målsättningen kan man knappast klaga på:
"Målet är att utveckla Litteraturbanken till en webbplats som rymmer det viktigaste inom svensk litteratur. Många nya texter skall komma till. Webbplatsens funktioner och hela miljön skall utvecklas och finslipas."
Besök rekommenderas!

Om du skulle känna behov av en något lättviktigare litterär förströelse efter besöket på Akademien kan du testa detta deckarkrypto!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar