tisdag 14 april 2009

Bra eller dåligt i bokbranschen?

Hur står det till egentligen i bokbranschen? Neråt som på de flesta håll eller rentav uppåt?

Så sent som för en månad sedan (2009-03-14) läste jag följande i International Herald Tribune under rubriken Book Sales in Europe Are Gaining in Tough Times:
" 'It’s a happy message,' said André Breedt, research and development analyst at Nielsen BookScan, which tracks book sales. 'People have been reading and they will keep reading, no matter what happens.'

That resilience has been particularly evident in Continental Europe. After a dip in the fall, the number of books sold in France rose 2 percent in December from a year earlier and 2.4 percent in January, according to Livres Hebdo, a trade publication.

The trend has been similar in Germany, where the number of books sold rose 2.3 percent in January, according to the Börsenverein des Deutschen Buchhandels, a trade organization. Analysts say many other European markets have also shown gains.

In the United States and Britain, book sales have been slightly less robust, falling by a fraction of 1 percent in both countries last year, according to Nielsen BookScan. Sales in the United States were down about 1 percent in the first 10 weeks of this year.

Still, given that many other industries are struggling with double-digit sales declines, even those numbers look pretty good."
[Artikeln - av Eric Pfanner - finns numera på modertidningen New York Times' sajt. Gratisregistrering krävs.]

Trots det dystra ekonomiska klimatet t.o.m. en uppgång för bokförsäljningen i Europa. Viss nedgång i USA - men knappast någon katastrof på gång.

Häromdagen, alltså knappt en månad senare (2009-04-11), ser jag rakt motsatta uppgifter i Dagens Nyheter. I en bokkrönika signerad Emil Arvidson heter det:
"Den amerikanska bokbranschen går igenom ett år så dåligt att många inblandade inte minns något liknande. Man famlar febrilt efter ”lösningar”.Nu har man börjat jobba med den internet­baserade kultur som många menar har tagit både marknadsandelar och kulturellt kapital från bokbranschen. Stora förlag som Random House, Penguin och Harper Collins (som häromveckan lade ned Collins, sin avdelning för facklitteratur) har producerat en rad titlar baserade på populära bloggar."
Arvidson ger inget källstöd för sina uppgifter.

Klart att det kan hända mycket på en månad i vår tid. Men visst finns det utrymme för ett eller annat frågetecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar