onsdag 1 april 2009

E-titlar och RSS

Idag har jag ägnat mig åt att programmera min egenhändigt hopsnickrade RSS-läsare (i Flex/AIR) så att jag nu lätt kan hitta 'allt' som skrivs om en viss bok. Tänkte nämligen också bevaka nya e-titlar och inte bara det som händer runt omkring så att säga.

Elibs lista över nya e-böcker toppas av en deckare: norrmannen Jan Sverre Syvertsens Sekten. Den titeln utsåg jag till testobjekt. Den nya RSS-funktionen hittade genast bl a följande artiklar och blogginlägg:

Angos bok- och filmblogg: Sekten - Jan-Sverre Syvertsen

En bok om dagen...: Sekten, av Jan-Sverre Syvertsen

Boktokig: Sekten av Jan-Sverre Syvertsen

Deckarhuset.se » Detta ”norrsken” lyser klarare för varje ny bok!

Bokbabbel: Det kunde ha blivit så bra

Sektinfo: Kriminaldrama med aktualiteter

Ikke dårlig - Litteratur - Dagbladet.no

"Sektmedlem drept på Siggerud"

Vad hände - egentligen?

Kriminaldrama med aktualiteter

Na nanni na na nanna... I det fördolda - Jan-Sverre Syvertsen

Intervju med Jan Sverre Syvertsen

Som ni ser är RSS ett fantastiskt bra hjälpmedel för den som vill hålla lite koll i det enorma informationsflöde som väller in över oss varje dag. Synd bara att svenska förlag och bokhandlare är så dåliga på RSS-flöden. Har faktiskt inte hittat en enda boksäljare som tillhandahåller ett flöde över nya titlar exempelvis. En klar miss - vi är nog många som skulle uppskatta den servicen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar