fredag 25 september 2009

Dyrt distribuera e-böcker för små förlag

Jag har i ett tidigare inlägg luftat lite funderingar kring Elibs starka ställning inom den svenska produktionen och distributionen av e-böcker. Tycker nog att mina betänkligheter bekräftas i ett blogginlägg av förläggaren David Bismark idag.

David driver förlaget Recito som specialiserar sig på små upplagor. Han visar att de 500 kronor som det kostar att registrera en titel i Elibs säljdatabas blir en dryg utgift för ett litet förlag. Det skulle kosta 229.500 kronor att lägga upp de drygt 450 titlar som ingår i förlagets katalog och backlist. Och då ingår inte digitaliseringen. Mycket pengar för osålda böcker, åtminstone om man är en liten aktör.

Antar det vore bättre ur de små förlagens synpunkt om Elib tog ut en avgift baserad på försäljningen i stället. På sikt vore det emellertid bra för hela branschen om ett antal mindre förlag kunde gå samman om en egen distributionstjänst. Konkurrens behövs även på det här området.

4 kommentarer:

  1. Hej Bosse!

    Jag heter Johan Greiff och kommer från Elib. Jag tänkte försöka reda ut några missförstånd och berätta hur vi resonerat i den här frågan.

    För det första är Elib en branschaktör. Vi är visserligen ägda av fyra stora förlag, men vi har 140 förlag som kunder och vårt direktiv är att driva hela branschen. Våra tjänster är lika anpassade och riktade mot små förlag som mot stora.

    Av de 500 kronor vi tar i uppläggningsavgift för en titel går hälften direkt till Bibliotekstjänst, BTJ, som tar denna summa för en bibliotekskatalogpost.

    För de resterande 250 kr får man uppläggning av titel, samt distribution till våra 20 återförsäljare och 220 kommunbibliotek för försäljning och utlåning. Dessutom ingår viss digitalisering i det priset - konvertering till PDF, anpassat till e-boksformatet. Detta är en engångskostnad, och man behöver inte sälja många böcker för att få utgiften att betala sig.

    Ser man till vad man faktiskt får för pengarna och vilken spridning man kan få på sitt material, och jämför det med motsvarande kostnad för tryckt material, inser man snabbt att det här är en fantastisk möjlighet - i synnerhet för en liten aktör.

    Precis som David skriver, så tar vi ut underpriser för att konvertera och publicera e-böcker, för att vi vill driva marknaden. Vi håller med om att konkurrens alltid behövs och vi välkomnar konkurrenter. Men man ska vara medveten om att vi alltid har arbetat för hela branschen och att e-boksdistributionen är kraftigt subventionerad av oss.

    Du är hemskt välkommen att höra av dig till mig om du har några frågor eller vill diskutera vidare. Min e-postadress hittar du på www.elib.se.

    SvaraRadera
  2. @Johan:

    Verkar som vi är ganska överens om det mesta: att Elib har en viktig uppgift - inte minst som pionjär och standardsättare - OCH att det behövs konkurrens, i varje fall så småningom. Intressant utveckling att vänta när det nu blir lite bättre fart på den svenska e-boksmarknaden.

    Bara ett par frågor: 1) Det direktiv du skriver om har ni väl fått från ägarna och inte från de 140 kunderna? 2) Hur länge kan ni fortsätta subventionera e-boksdistributionen?

    SvaraRadera
  3. 1: Direktiven att erbjuda tjänsten till alla, att inte teckna exklusiva avtal och att inte försöka låsa in någon kommer från ägarna, mycket riktigt. Men om man ser sig omkring är det just sådana affärsstrategier som har lyckats inom digital distribution av media, så man kan lika gärna säga att det kommer från kunderna. Vi har för övrigt fler kunder än förlagen - som för övrigt är 200 st. Vi har 20 återförsäljare, 220 bibliotek och dessutom alla läsare och författare.

    2: Elib har producerat och distribuerat digitala böcker sedan 2001. Affärsmodellen vi valt är sund och vi har inga planer på att ändra den.

    SvaraRadera
  4. @Johan:

    Tack för svaren. Jag önskar Elib all framgång. Sen hoppas jag också att ni får stenhård konkurrens på olika sätt, gärna från små, oberoende aktörer.

    SvaraRadera