måndag 4 maj 2009

Glödhett i storskärmsbranschen

Kan en större Kindle rädda den krisande amerikanska tidningsbranschen? Det spekuleras nu hej vilt på nätet om att Amazon redan denna vecka kommer att presentera en ny, betydligt större version av Kindle. Tydligen i samarbete med New York Times. Tanken är att denna modell bättre ska passa traditionell tidningslayout, vilket möjligen kan locka tillbaka flyktande annonsörer och prenumeranter.

Tidningsfolk är på sina håll mycket positiva medan en del sajter är minst sagt avvisande. Man frågar sig om folk i allmänhet är beredda att betala uppåt 500 dollar för en läsmanick som är begränsad till att visa vissa utgivares tidningar och magasin. Inte ens i färg - de tidningsplattor som har skisserats hittills baseras på samma svart-vita skärmteknik (e-paper) som vanliga e-läsare. Vilket också utesluter video och surfning. Jag är dock övertygad om att prenumeranter kommer att få tillgång till läsplattan på bra villkor, kanske rent av gratis i vissa fall.

Liknande projekt har tidigare presenterats av Murdoch, Hearst och Detroit Media Partnership. Apple och Sony lär också ha planer i samma riktning. Glödhett i storskärmsbranschen alltså.

Får just veta att Amazon har kallat till presskonferens den 6 maj. Antagligen får vi besked då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar